Sigurnija vožnja uz spoljašnje vazdušne jastuke
Njemačka ZF grupacija koja se duži niz godina bavi proizvodnjom raznih komponenti za autoindustriju, došla je do inovacije u domenu bezbjednosti.
Naime, ova kompanija je konstruisala sigurnosne vazdušne jastuke koji se naduvavaju izvan putničke kabine. Novi sistem vazdušnih jastuka je predstavljen na simpozijumu Airbag 2018, održanom u Manhajmu u novembru prošle godine.
ZF je najavio da bi spoljni vazdušni jastuci mogli da se nađu u produkcijskim modelima automobila već od 2021. godine.
Povećanje sigurnosti putnika za 20-30%
Prema saopštenju kompanije ZF, bočni sudari spadaju među najopasnije saobraćajne nezgode. Samo u Njemačkoj, u saobraćajnim nesrećama ove vrste godišnje pogine oko 700 ljudi.
Prema sistemu koji je osmislila ZF grupacija, konvencionalni bočni vazdušni jastuci premješteni su iz unutrašnjosti putničke kabine na spoljašnjost vozila (u pragove automobila), a njihovim aktiviranjem pokriva se cijela širina vozila između osovina.
Za razliku od unutrašnjih vazdušnih jastuka koji su kreirani da ublaže udarac ljudskog tijela u dijelove automobila, eksterni jastuci su puno veći i dizajnirani su da ublaže udarac automobila u automobil.
Nakon obavljenih testova, ZF je procijenio da ovaj tip vazdušnih jastuka redukuje opasnost od povrede putnika za 20-30 procenata.
Njemački proizvođač tvrdi da je specijalno za ovaj tip jastuka razvio sistem koji se sastoji od senzora, radara, kamera i LIDAR-a, koji detektuju nailazak drugog vozila sa strane, dok centralna upravljačka jedinica procjenjuje da li je sudar neizbježan, te na osnovu toga donosi odluku da li će se aktivirati vazdušni jastuk.
Inače, sistem ima na raspolaganju svega oko 150 milisekundi za reagovanje i naduvavanje vazdušnog jastuka, što je period jednak vremenu u kome se odvija treptaj oka.
Prvi vazdušni jastuci
Prvi vazdušni jastuk (airbag) konstruisao je 1952. godine američki inženjer John W. Hetrick.
Međutim, bio je neučinkovit. Prve vazdušne jastuke počeo je 1967. godine ugrađivati Chrysler, u sklopu dodatne opreme. Ford je eksperimentalni automobil sa zračnim jastukom predstavio 1971. godine, a General Motors dvije godine kasnije.
Prvi evropski model sa serijskim vazdušnim jastukom je bio Mercedes-Benz S klase iz 1980. godine, dok je prvi bočni vazdušni jastuk na evropskom tržištu predstavljen 1987. godine.